Tévhitek 6 - Kiszámoltam mennyire van szükségem és ahhoz mennyiért kell eladnom,
értékmeghatározás,  Ingatlan eladás,  ingatlanpiac

Tévhitek 6 – „Kiszámoltam mennyire van szükségem, és ahhoz mennyiért kell eladnom”

Olvasási idő: 4 perc

Sokszor előforduló (téves) árazási gyakorlat, hogy az eladó kiszámolja, mennyire van szüksége, és ahhoz képest kívánja (makacsul) eladni. Jelen cikkben bemutatom, hogy – bár ez is logikusnak tűnő eljárás -, miért teljes tévút.

A Tévhitek az ingatlanpiacon sorozat előző cikke egy másik logikus, ám mégsem célravezető gondolatot járja körbe: „Majd szanálok és elpakolok, ha eladtam az ingatlant”.

A fenti árazási módszer vevői szemszögből

Az esetek 99%-ban a címben is szereplő árazási mód bizony túlárazáshoz vezet. Ideális esetben ez megáll 10%-nál, ám sokszor ennél jelentősen többről van szó, átlagos 20-30%-nál.

Amikor élőszóban kerül elő az a kérdés ügyfeleimnél, mindig elmondom, hogy „sajnos a vevők nem annyira empatikusak, hogy ennyivel többet fizessenek az ingatlanért azért, hogy ők meg tudják valósítani az elképzelésüket”. Hiszen a túlárazás akár több millióval magasabb árat jelent. Te fizetnél ennyivel többet azért, hogy támogass egy vadidegent? (Hiszen az esetek többségében nem ismerőstől vásárolunk.)

Mikor az eladókat kérdezem, nyilván megértik, amit mondok, mert ők sem fizetnének milliókkal többet empátiából. Nyilván ők is az aktuális piaci árat szeretnék megadni. (És annak is inkább az alsó sávját…)

Ám nagyon sokan ennek ellenére ragaszkodnak az eredeti elképzeléshez. Van-e racionális indokuk? Nyilván igen a szemükben: annál kevesebbért minek adja el, ha nem tudja megvalósítani a jövőre vonatkozó elképzelését?

Tetszik? Akkor légy rendszeres olvasóm. Iratkozz fel hírlevelemre!

Nézzük a következményeket

Tehát van egy túlárazott ingatlanunk, általában egy (maximum) átlagosnak mondható hirdetéssel. Két verziót szokott megvalósulni az első időszakban: egyáltalán nem érkezik érdeklődő vagy bár jönnek az érdeklődők, de egyikük sem ad ajánlatot. Ha mégis, az pedig „elképesztően alacsony”, amiért természetesen nem adják oda. (És mivel hiányzik a piaci alapon való árazás, így igazából a megfontolás is elmarad, hogy esetleg az a tényleges aktuális piaci ára az ingatlannak.

Szóval így is úgy is garantált a csalódottság és az értetlenség, ami egy idő után átvált frusztrációba, esetleg szorongásba. Miközben az a zavaró (esetleg igazából tarthatatlan) élethelyzet, ami miatt az elköltözés melletti döntés megszületett, változatlanul fennáll… A vágyott jövő megvalósítása pedig nem látszik megérkezni.

Pár hónap után elindul a rossz szájízű árcsökkentés. Talán már el is éri az ingatlan a piaci árát, ám ekkorra már a szintén hónapok óta a hirdetéseket böngésző nézelődők már ismerik az ingatlant. S arra jutnak ennyi idő alatt, hogy „bizonyára van valamilyen baja annak a háznak/lakásnak, különben már elkelt volna. Így hiába az alacsonyabb ár, bizony nem érkezik meg a vevő.

Végül egy, az eredeti hirdetési időpontban még elérhető, valós piaci árnál kevesebbért kel el az ingatlant egy sokkal hosszabb hirdetési időt követően.

Javaslataim ilyen gondolatmenet esetén

Megértem, hogy szeretnéd a lehető legmagasabb áron eladni az ingatlanodat. Minden eladónak ez az érthető célja. Sőt az is teljesen oké, hogy szeretnéd megvalósítani a jövőre vonatkozó álmodat.

Alább néhány tipp, hogy mit javaslok neked a fenti cél eléréshez:


  • Készítsd fel az ingatlanodat. Magyarországon még nem gyakori az ingatlan eladásra való tudatos felkészítése. Pont ezért, ha te ezt megteszed, akkor ezzel kiemelkedik majd a házad/lakásod hirdetése a többi közül, így megakad a szeme az érdeklődőnek rajta. Ráadásul a tiédben könnyebben meglátja a potenciális vevőd a leendő otthonát, beleszeret, és pozitív, felemelő érzését is beárazva egy magasabb összeget érez reálisnak az ingatlanodért, mintha nem csináltál volna semmit. Ajánlom itt is figyelmedbe interjúmat egy profival, aki milliókat hozott ügyfeleinek a felkészítésének hála.

  • Vevővonzó hirdetés készítése. A felkészített ingatlanod pedig megérdemli, hogy legalább profi fotós érkezzen hozzád, aki meg is tudja mutatni az ingatlanodat képeken. Amik első benyomásként megragadják az érdeklődők figyelmét és kíváncsiságát. Szeretnéd, ha csillogó hanggal, a megtekintést várva hívjanak fel? Ehhez bizony a vevővonzó hirdetés vezet. Jó hírem van, hamarosan indul a kurzusom, ahol megtanulod, hogy miként is készítsd el a hirdetésedet ilyenre. Ha pedig nem tudsz várni, akkor kérlek, keress bizalommal.

  • Gondold át, hogy még miként tudod megvalósítani az elképzelésedet. Bízz a kreativitásodban, ne támaszkodj egy megvalósítási útvonalra. Nagyon sokan megtalálták egy bátorítás (vagy csalódások) után, hogy milyen úton tudná mégis elérni a vágyott célt. Téged is erre bíztatlak!

Összegzés

Teljesen megértem, hogy szeretnéd megvalósítani az álmodat. Nagyon kívánom, hogy sikerrel járj. Viszont a sikered érdekében javaslom, hogy maradj a realitások talaján, és egy megvalósítható útvonalat jelölj ki magadnak. Az ábrándok, vágyak sajnos ez esetben nem elegendőek…

A megadott 4 javaslatom a fő megoldási lehetőségeket tartalmazza. Ha kipróbáltad ezeket vagy nem szeretnél időt pocsékolni, akkor kérlek, gyere el egyéni coaching alkalomra, ahol át tudjuk beszélni a helyzetedet, elképzelésedet, és további tipekkel tudlak támogatni, hogy elérd a vágyott sikert.

Szóljon hozzá

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük