50_És mi történik az adásvételi szerződés aláírása után
Ingatlan eladás,  Ingatlan vásárlás

És mi történik az adásvételi szerződés aláírása után?

Olvasási idő:4 perc

 

Végre! Eljött a nagy nap: aláírjátok az adásvételi szerződést. Mennyi idő, energia és pénz volt, hogy idáig eljutottatok! Az érzelmi hullámzásról (bízom benne, hogy nem hullámvasútnak éltétek meg) nem is beszélve. És most kézzel foghatóvá válik az, amiért ennyit tettetek. Elkezdődik a vágyott jövő megvalósulása. Akár eladói, akár vevői oldalon állsz, bizony egy adásvételi szerződés nagy dolog. Valljuk be, nem sok ilyen esemény volt eddig az életetekben.

És ilyenkor szokott felmerülni a kérdés: de mi van ez után. Mi történik? Van még valamilyen teendő? Ha igen, mik azok? 

Még bele sem kezdtél az eladási folyamatba? Akkor ajánlom egy korábbi cikkemet, amiben a sikeres eladás 5 titkos összetevőjét tártam fel. 

Hirdetsz, de senki sem jelentkezik… Ez esetben érdemes elolvasnod a jó lakáshirdetés 5 ismérvéről és a top 7 leggyakoribb hibát bemutató cikkeimet.

Lássuk hát, mi történik, illetve kinek milyen feladata van a szerződés aláírását követően:

Közvetlenül utána: ünneplés

Mikor az ügyvédtől elköszönök mind az eladótól, mind a vevőtől, azt szoktam javasolni, hogy mindenképp ünnepeljék meg ezt az eseményt, még ne gondolkodjanak a továbbiakon. Annyira hosszú volt az út idáig, hogy megérdemli mindenki, hogy megálljon, és örüljön, hogy elért egy ennyire fontos és meghatározó mérföldkövet.

Kérlek, te is tégy így. Abszolút megérdemled, ráadásul a folytatás is könnyebb, ha egy kicsit megálltál pihenni.

Földhivatali eljárás elindítása

Általában az aláírást követő napon az ügyvéd vagy egy kollégája elviszi az aláírt szerződéseteket a földhivatalba, ahol érkeztetik azt, majd széljegyre rögzítik, hogy az adott ingatlan esetén egy adásvétel folyamatban van. A vevői oldal így lesz védve, hogy ne tudja az eladó kétszer eladni az ingatlant, hiszen innentől az ügy lezárásáig ez a széljegy rajta van az ingatlan tulajdoni lapján.

Az érkeztetett példányt sok esetben a vevő kapja meg azon napon vagy a következőn, hiszen a hitelt felvevő bank ezt kéri a hitelszerződés aláírásához.

Tetszik? Akkor légy rendszeres olvasóm. Iratkozz fel hírlevelemre!

Vevői oldal teendői

Amennyiben a vevő hitelt igényel valamelyik banknál, úgy érdemes ezt minél előbb megtennie a szerződés aláírása, illetve pontosabban a szerződés érkeztetett példányának megkapását követően.

Az önrészt, illetve hitel nélküli esetben a teljes vételárat a megbeszéltek szerinti ütemezésben fizetnie szükséges. A fizetésekről célszerű emailt is írni, amibe az ügyvéd is becsatolásra kerül.

Amennyiben a vásárolt ingatlanon bank hitel miatti jelzálogjog van bejegyezve, úgy azt javaslom, hogy ezt az összeget egyenesen a banknak fizesse be a vevő, így kiegyenlítve a tartozást. (Általában pár napon belül kap az eladó egy igazolást, amivel a földhivatalban töröltetni lehet a jelzálogjogot megtisztítva így az ingatlant jogilag.)

Eladói oldal teendői

A legtöbb esetben a vevő kiürített és kitakarított állapotban kéri az ingatlant, így elsősorban ez a két feladata van az eladónak. Költözni és takarítani. Ez így röviden hangzik, de sokszor napokba vagy akár hetekbe kerül ez a teendő, és mindig többe, mint az eredetileg tervezett. 

Mindezek mellett hiteles vásárló esetén az eladó feladata a banki értékbecslő beengedése és körbevezetése.

Amennyiben az ingatlant hiteltartozás miatti jelzálogjog terheli, úgy azt ki kell fizetni (sokszor ezt a vevő teszi meg), és az ezt követően a földhivatalba be kell vinni a jelzálogjog törlésére vonatkozó dokumentumot.

Bejegyzés megtörténte

Amikor a teljes vételár kifizetésre kerül, akkor ezt jelezni szükséges az adásvételi szerződést aláíró ügyvédnek, aki ezt követően ismét bemegy a földhivatalba. Ez esetben az eladók által már előre aláírt engedélyt viszi magával, lezárva ezzel a földhivatalnál az adásvételi folyamatot: a széljegyről immár a tulajdoni lapba átvezetésre kerül a tulajdonos váltás.

Mindezek mellett hiteles vásárló esetén az eladó feladata a banki értékbecslő beengedése és körbevezetése.

Amennyiben az ingatlant hiteltartozás miatti jelzálogjog terheli, úgy azt ki kell fizetni (sokszor ezt a vevő teszi meg), és az ezt követően a földhivatalba be kell vinni a jelzálogjog törlésére vonatkozó dokumentumot.

Közös teendő: birtokátruházás

Az adásvételi folyamat záró eseménye, amikor az eladó átadja, a vevő átveszi a házat, valamint annak kulcsait. Ilyenkor az eladó körbevezeti a vevőt, aki így meg tud bizonyosodni róla, hogy az általa anno megtekintett állapotban tudja átvenni az ingatlant. Továbbá érdemes elmagyarázni, hogy melyik eszköz miként működik.

Nagyon fontos teendő, hogy jegyzőkönyv készüljön az átadás tényéről, amiben rögzítésre kerülnek a mérőórák száma és aktuális állása. Eddig a fogyasztás az eladót, míg ezt követően a vevőt terheli. Társasház esetén az eladó a társasház által kiállított nullás igazolást is általában ekkor adja át.

Mérőórák átírása

A birtokátruházást követően a vevőnek még annyi feladata van, hogy ezt követően valamennyi mérőórát a saját nevére átirasson, valamint társasházi lakás esetén jelezze megérkeztét a közös képviselőnek. A szolgáltatóknál személyesen vagy elektronikusan lehet mindezt elintézni, és nem szükséges hozzá – tapasztalatom szerint – az eladó aláírása, pláne jelenléte, de minden esetben kérik a birtokátruházási jegyzőkönyvet.

Mindezek után

Igazán itt szoktak megkönnyebbülni az emberek, hogy végre teljesen lezárult a folyamat, eladta/megvette az ingatlant. 

Bár bizonyos szempontból épp itt kezdődik az egész. De ez már a következő, a vágyott jövőt építő folyamat kezdete…

Szívből gratulálok, hogy végigvitted ezt az egészet! Sok sikert kívánok a továbbiakhoz!

Szóljon hozzá

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük