Olvasási idő: 4 perc
Mindenki szeretné gyorsan és a lehető legmagasabb áron eladni az ingatlanját. Ám az eladás nem annyira egyszerű, mint előtte tűnik. Az előző cikkben átvettük az ingatlaneladás 5 fő lépését, alább pedig végig vesszük az 5 titkos összetevőt, ami elősegíti, hogy terveid szerint add el az ingatlanodat.
1. Döntés, hogy eladom
Nem véletlenül szerepel ez az első helyen. Amíg nem születik meg a valódi eladási döntés, addig minden felkészülés ellenére csak hirdetgetés, esetleg mutogatás van.
Több következménye is van a valódi döntés hiányának, ami meggátolja a sikeres eladást:
- A nézelődők érzik, hogy ez az ingatlan nem keresi a következő tulajdonosát. Mert te vagy a tulajdonos, és nem csak jogilag. Persze nem így fogják indokolni a döntésüket, hogy nem ezt választják. Egyszerűen már a hirdetés sem fogja meg őket és nem hívnak fel. Ha ki is mennek, akkor „nem fogta meg őket az ingatlan”.
- A másik fontos következmény, hogy általában ilyenkor nagyon túlárazottan kerül meghirdetésre az ingatlan. A tapasztalatom szerint 15-20%-os plusszt raknak rá az eladók, de előfordult már 30% extra a piaci ár felett, ami amolyan fájdalomdíjat jelent, ha ennyiért megveszik. Lerövidítem az erre szánt idődet: nem fogják, ha nem teszel nagyon komolyan érte. (És mivel nem hoztad meg a döntést, így nem fogsz.)
2. Ingatlan felkészítése
Ingatlant vásárolni szándékozók többségét a tiszta, világos és átlátható terek fogják meg. Mind a képeken, mind a valóságban, amiben el tudják képzelni magukat, az életmódjukat. Sose felejtsd el, hogy az emberek 94%-a nem lát térben, így nem tudja elképzelni, hogy miként fér be oda az élete.
Az ingatlanfelkészítés mestereinek, a home stagereknek van egy olyan mondása, hogy az ingatlanodat adod el, nem az életmódodat. Lefordítva teendők nyelvére: szanálj, rakj rendet, pakolj el és takarítsd ki. De nem ám úgy, mint egy hétköznapi nagytakarításnál, annál sokkal-sokkal jobban. A töredék maradjon csak a lakásban.
Ez a munkafolyamat arra is kiváló, hogy megerősítse az eladási döntést, így duplán sikeresebbé teszi az ingatlan eladását.
Tetszik? Akkor légy rendszeres olvasóm. Iratkozz fel hírlevelemre!
3. Minőségi fotók
Ma már nagyon vizuális világban élünk, amikor minden emberről, tárgyról, eseményről tengernyi és jó minőségű fotó elérhető. Egyszerűen a fáradt szemmel este vagy hétvégén görgető keresők gyakorlatilag képeket nézegetnek, s aminek számára jó hangulata van, olyan, amiben szívesen laknának, annak a képnek a hirdetését nézik meg. Egyszerűen ma már luxus kép nélkül vagy rossz képekkel hirdetni az ingatlant. Messze kevesebb érdeklődő fog telefonálni, mint, ha világos, rendezett helyiségeket mutató, szép képekkel hirdetnél.
Ráadásul a képek az érdeklődben várakozást is kialakítanak, ami növeli annak a valószínűségét, hogy ajánlatot fog adni neked. Arról nem is beszélve, hogy ha több érdeklődőt egymás utánra szervezel, akkor látják, hogy bizony mást is érdekel, gyorsan kell dönteni. Így előbb adnak ajánlatot, mintha nem lenne potenciális versenytárs.
4. Őszinteség
Nagyon fontos legkésőbb a telefonban elmondani az esetleges hátrányokat, mert csalódott érdeklődőből biztosan nem lesz vevő. Ha kupis a szomszéd, zajos utcára néz a lakás vagy felújítandó állapotú a társasház, esetleg nincs lift, jobb mielőbb tisztázni. Egyrészt az érdeklődő ennek ismeretében jön, nem éri csalódás, ráadásul a bizalma is nagyobb lesz feléd, mert őszinte voltál. (Ez utóbbi sokkal egyszerűbbé teszi a jövőbeni együttműködést.) Ráadásul az idődet sem pocsékoltad olyanokra, akkor csak udvariasságból nem fordultak vissza azonnal…
5. Fair árazás
Tapasztalatom szerint az esetek túlnyomó többségében fair áron történik az ingatlan eladása. Legtöbben persze nem ott indulnak: először túlárazzák, majd fokozatosan mennek le az árakkal., míg elér egy szintet, amikor megjelennek az érdeklődők. Akik utána a fair piaci árra lealkudják.
Csak, hogy teljesen megkavarjam a dolgot, a fair ár alatt, most a fairnek ÉRZETT árat értem. Az ingatlan vásárlásnál (is) nagyon fontos döntéshozó elem az érzelem. Egy olyan ingatlan, ami világos, hangulatos, ahol rögtön látják, miként tudnának ott élni, azért egyszerűen többet adnak, mint az ugyanolyan jó állapotú, elhelyezkedésű, de zsúfolt és/vagy sötét, vagy nem lakájosra berendezett lakásért. Az előbbit egyszerűen értékesebbnek érzik.
Szóval, amikor a lustaság kezdene felülkerekedni rajtad a pakolásnál, akkor gondolj arra, hogy most keresed meg az ingatlanod árának legalább 5%-át. Mert nagyságrendileg ez a különbség. Igen, jól számolsz, ez milliókat jelent. (Bevallom, a mi ingatlanunk felkészítésének napjaiban számtalanszor átfutott rajtam ez a szám…)
+1. Elemzés és visszajelzés kérés, és az alapján korrigálás
Meleg szívvel kívánom, hogy legyen sikeres és gyors az eladásod. Amennyiben a gyorsaság elmaradna, úgy kérlek, nézd meg a visszajelzéseket. A hirdetési portálok többsége kínál statisztikai adatokat, hogy hányan nézték meg az ingatlanod vagy hányan fedték fel a számodat. Ugye azt pedig tudod, hogy hányan hívtak fel.
A teljes csönd is egy visszajelzés. Általában ez azt jelzi, hogy túlárazott az ingatlanod jelen hirdetés alapján. Ám az is lehet, hogy nem találtad meg a lehetséges vevőidet, esetleg nem fogtad meg őket a nyitóképpel és/vagy a hirdetéssel vagy épp egy negatív piaci hangulat van, és eleve kevés a nézelődő… A kilátogató érdeklődőktől mindenképp kérj telefonon visszajelzést, hogy mi tetszett nekik az ingatlanban, és mi nem. S legfőkébb, miért nem e mellett az ingatlan mellett döntöttek.
A kapott információk alapján pedig mérlegelj, hogy mit változtathatnál, mit szükséges a sikeres eladásodhoz másként csinálnod. Esetleg ötleteket is gyűjthetsz, amiket te is bevethetsz.
Keress meg, ha elakadnál vagy kérdésed merül fel
Ha az eladási folyamatban vagy előtte elakadtál, nem tudod mi legyen vagy miként lépj tovább, akkor kérlek, jelentkezz be egyéni coaching alkalomra. Ott személyre szabott átbeszéljük a helyzetedet, az elakadásodat és az útvonalat, amivel a vágyott célodat, álmodat eléred.